Kerstgroet 2011 |
Rookbeleid
Direct na het aantreden van het eerste
kabinet Rutte werd het rookbeleid gewijzigd. De regels voor
het rookverbod werden aangepast. Ruim een half jaar later is
dit beleid vastgelegd in regels. Dit is gebeurd in het
'Besluit uitvoering rookvrije werkplek, horeca en andere
ruimten' dat op 6 juli jl. van kracht is geworden.
Uitgezonderd van rookverbod
Uitgezonderd van het rookverbod zijn
horecabedrijven:
•
|
|
waarin de bedrijfsactiviteiten vrijwel
uitsluitend bestaan uit het bedrijfsmatig of
anders dan om niet verstrekken van
alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse,
EN
|
•
|
|
die worden geëxploiteerd door zelfstandigen
zonder personeel (ook geen uitzendkrachten,
stagiaires, vrijwilligers, et cetera), EN
|
•
|
|
die over slechts één horecalokaliteit
beschikken, EN
|
•
|
|
waarbij die ene horecalokaliteit volgens de
Drank- en Horecawetvergunning een vloeroppervlak
heeft van minder dan 70 m2.
|
2 nieuwe regels
Met het van kracht worden van het Rookbesluit is
duidelijk geworden dat er twee nieuwe regels gelden,
namelijk:
1.
|
|
De boetes worden verdubbeld
Concreet houdt dit in dat een eerste overtreding
geen € 300 kost, maar € 600. De tweede gaat van
€ 600 naar € 1200, de derde boete van € 1200
naar € 2400. De hoogste boete is overigens van €
2400 naar € 4500 gegaan. De aanpassing van de
boetes geldt vanaf 31 augustus 2011.
|
2.
|
|
Alle horecabedrijven zullen de voor het bedrijf
geldende rookregel bij de ingang duidelijk
kenbaar moeten maken.
Dus niet alleen de rookcafés moeten een sticker
plakken of een bordje ophangen (met de
mededeling 'roken toegestaan' of een duidelijk
pictogram). Ook alle andere horecabedrijven
moeten een sticker plakken/bordje ophangen maar
dan met de mededeling 'roken verboden' of een
pictogram dat het voldoende duidelijk maakt.
|
Bron: VAN
Secretariaat, 28 juli 2011, met dank aan Koninklijke Horeca
Nederland
Wijzigingen Drank- en Horecawet
Eind juni heeft de Tweede Kamer het
wijzigingsvoorstel van de Drank- en Horecawet aangenomen.
Hoewel de Eerste Kamer zich hierover nog zal moeten
uitspreken, is de algemene verwachting dat hier geen
onoverkomelijke problemen zullen ontstaan.
Vermoedelijk treedt het voorstel op 1 januari 2012 in
werking.
De belangrijkste veranderingen zijn:
1.
|
|
Er komt geen experimenteerartikel zoals
aanvankelijk was opgenomen in het wetsvoorstel.
Ook de leeftijdsgrenzen blijven gelijk.
|
2.
|
|
Strafbaarstelling van jongeren onder de 16 jaar
als ze alcohol in bezit hebben, zowel op straat
als in de horeca.
|
3.
|
|
Leidinggevenden niet langer op de vergunning,
maar op aanhangsel bij de vergunning. Als er een
wisseling is van leidinggevende kan dus worden
volstaan met een aanhangsel aan de bestaande
vergunning.
|
4.
|
|
Bepaalde leidinggevenden hoeven niet te
beschikken over een Verklaring Sociale Hygiëne (VSH).
|
5.
|
|
De handhaving gaat van de VWA (voorheen
Keuringsdienst van Waren) naar de burgemeester.
De burgemeester wordt bevoegd gezag i.p.v. het
college van B&W. De opbrengst van bestuurlijke
boetes gaat naar de gemeentekas.
|
6.
|
|
Paracommercie: onderdeel hiervan is het
voorschrift dat gemeenten verplicht worden een
verordening te maken in plaats van voorwaarden
te stellen aan de individuele vergunning voor
paracommerciële instellingen..
|
7.
|
|
Extra verordenende bevoegdheden voor gemeenten..
|
8.
|
|
Bij art 35-ontheffingen is een Verklaring
Sociale Hygiëne niet langer een vereiste.
|
9.
|
|
Bij art 35-ontheffingen is een Verklaring
Sociale Hygiëne niet langer een vereiste.
|
Bron: VAN Secretariaat, 28 juli 2011, met
dank aan Koninklijke Horeca Nederland
Kansspelautoriteit in oprichting
In een brief aan de Tweede Kamer heeft de
staatssecretaris van Veiligheid en Justitie onlangs vragen
beantwoord van kamerleden over de toerusting en ontwikkeling
van de Kansspelautoriteit (KSA). Hieronder volgt een
samenvatting van belangrijke stukken uit deze brief,
voorafgegaan door een korte uitleg van de taken van de KSA.
Taken KSA
Alle kansspelaanbieders, inclusief de
speelautomatenbranche, zullen onder deze autoriteit vallen.
De KSA krijgt als taken:
|
het verstrekken van kansspelvergunningen;
|
|
het houden van toezicht op de naleving van de
wet- en regelgeving en de
vergunningsvoorwaarden;
|
|
het toezien op de afdracht van kansspelgelden;
|
|
het bestrijden van illegale kansspelpraktijken;
|
|
het sanctioneren van overtredingen.
|
Ook geeft de KSA voorlichting aan burgers, medeoverheden,
bedrijven en maatschappelijke organisaties. Om effectief te
kunnen optreden zal de autoriteit beschikken over voldoende
en evenwichtige handhavingsmiddelen en vervult de autoriteit
een coördinerende rol bij het voorkomen en beperken van
verslaving.
Preventiebeleid
Vergunninghouders worden wettelijk verplicht om effectieve
preventiemaatregelen te treffen. Het wetsvoorstel, waarin
ook de instelling van de KSA wordt geregeld, biedt de
mogelijkheid hierover nadere regels te stellen bij Algemene
Maatregel van Bestuur.
Naast wettelijke plichten, waarvan de nakoming door de KSA
zal worden gecontroleerd, zal de autoriteit een
coördinerende rol spelen ten aanzien van het
preventiebeleid. Zo zal de KSA het initiatief nemen voor een
gestructureerd overleg tussen kansspelaanbieders,
verslavingszorg, GGZ Nederland en de ministeries van
Veiligheid en Justitie en Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Doel hiervan is het ontwikkelen van gezamenlijke ambities om
kansspelverslaving te voorkomen, evenals concrete ambities
per sector. De KSA zal erop toezien dat de gemaakte
afspraken vervolgens worden gerealiseerd.
Eén van de uitwerkingen van het preventiebeleid betreft het
beheren van een centraal register door de KSA. In dit
register zullen bezoekbeperkingen en entreeverboden die in
voorkomende gevallen zijn opgelegd in speelcasino’s,
speelautomatenhallen of door aanbieders van online
kansspelen, worden bijgehouden. Deze bevoegdheid speelt op
iets langere termijn omdat deze aanvullende wetswijziging
vergt.
Opmerking VAN:
De VAN heeft hierover reeds een brief aan de
Staatssecretaris geschreven waarin wordt aangegeven dat de
noodzaak tot een wijziging van het preventiebeleid niet is
aangetoond.
Organisatie
De nieuwe toezichthouder wordt zodanig ingericht dat de
capaciteit van het werkapparaat kan worden aangepast aan de
ontwikkelingen in de kansspelbranche. Bij de start zullen er
30 tot 35 FTE werkzaam zijn in een kleine professionele
organisatie. De deskundigheid ligt bij de organisatie zelf
en bij de samenwerkingspartners zoals Verispect, de OPTA, de
belastingdienst en de Consumentenautoriteit.
Binnen het ministerie van Veiligheid en Justitie werkt
momenteel een kwartiermakersgroep aan de vormgeving en
inrichting van de KSA. De voorbereidingen liggen goed op
schema, waarbij 1 januari 2012 als startdatum wordt
aangehouden. Voorwaarde daarvoor is wel dat de behandeling
van het wetsvoorstel tot instelling van de KSA in beide
Kamers tijdig wordt afgerond. Naar verwachting zal de Tweede
Kamer in september het wetsvoorstel plenair behandelen.
Toezicht speelautomatenbranche
Het toezicht op de vergunninghouders in de
speelautomatenbranche blijft in handen van Verispect. Deze
instantie zal, onder verantwoordelijkheid en aansturing van
de KSA, dagelijks toezicht houden op de
speelautomatensector.
Bron:VAN Secretariaat, 28 juli 2011
|